Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag för dig som har en funktionsnedsättning.
Bostadsanpassningsbidrag delas in i tre delar, du kan ansöka om följande åtgärder i vår e-tjänst:
- Bostadsanpassning
- Reparation
- Återställning (endast fastighetsägare)
Anvisningar till ansökan om bostadsanpassning hittar du direkt i e-tjänsten.
För mer information: Vad är bostadsanpassningsbidrag? - Boverket
Bostadsanpassning - ansökan om bidrag
Bostadsanpassningsbidrag kan endast sökas av en enskild person.
Du kan ansöka om bidrag när det är nödvändigt att anpassa din permanenta bostad så att du kan bo kvar trots din funktionsnedsättning. Med bostadsanpassningsbidraget kan du göra de anpassningar i ditt boende som är nödvändiga för att bostaden ska kunna fungera i ditt dagliga liv. Till exempel att ta bort trösklar, iordningställa en duschplats eller ordna en ramp vid entrén.
Återställning av bostadsanpassning
Återställning kan endast sökas av fastighetsägare för hyresbostäder.
Villkor för återställning är att den ska gälla åtgärder som inte längre används och som är hindrande för andra. Återställningsbidrag kan endast sökas av fastighetsägare där upplåtelseformen är hyresrätt, bostadsrätt eller ägarlägenhet.
Både hyresvärdar och bostadsrättsföreningar kan ansöka om återställningsbidrag för allmänna ytor i anslutning till bostaden (till exempel trapphus).
E-legitimation
För att ansöka loggar du in med bank-ID eller andra alternativ som erbjuds av kommunen. Är du redan inloggad, tryck Nästa.
Har du inte e-legitimation? För att använda våra e-tjänster så krävs det att du har e-legitimation. Så här skaffar du e-legitimation (elegitimation.se).
Vad händer när du har skickat in ansökan?
- Ansökan tas emot av kart- och bygglovsavdelningen och fördelas till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress eller digital brevlåda (till exempel Kivra) under tiden vi handlägger ditt ärende.
- Om det är något som saknas kommer en handläggare att kontakta dig.
- Om handläggaren bedömer att det är nödvändigt med ett besök på plats i din bostad kommer du att bli kontaktad.
- När din ansökan är komplett gör vi vårt bästa för att du ska få ditt beslut så snabbt som möjligt.
- Om du inte är nöjd med ett beslut kan du överklaga. I din överklagan ska du skriva vilket beslut du överklagar och varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du överklagar får du i ditt beslut.
För dig som har ett pågående bostadsanpassningsärende
Du kan enkelt få en överblick över ditt ärende, skicka in kompletterande handlingar eller ta del av beslut genom att använda någon av e-tjänsterna nedan:
- Mina bostadsanpassningsärenden
- Komplettera ditt bostadsanpassningsärende
Behandling av personuppgifter
Dina personuppgifter kommer att hanteras i enlighet med dataskyddslagen och annan tillämplig lagstiftning på området. Du kan läsa mer om kommunens hantering av personuppgifter och dina rättigheter som registrerad på Eslövs kommunens hemsida.