Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Behandling av personuppgifter
  • Din guide till e-legitimationer
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Så behandlar vi dina personuppgifter

Uppgifterna du lämnar behövs för att vi ska kunna handlägga ditt ärende. De behandlas på den rättsliga grunden myndighetsutövning och uppgifter av allmänt intresse. Miljö och Samhällsbyggnad är mottagare av personuppgifterna och personuppgiftsansvarig är miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.

Mer om behandling av personuppgifter och allmänna handlingar på eslov.se.

Mer om dataskyddsförordningen och rättsliga grunder hos Integritetsskyddsmyndigheten.

Registrering, ändring eller avregistrering av livsmedelsanläggning

Med e-tjänsten kan du anmäla en ny livsmedelsverksamhet, ägarbyte, avregistrera din verksamhet eller anmäla ändringar i din verksamhet.

Vi behöver ha in din anmälan senast två (2) veckor innan verksamheten startar. Verksamheten får inte starta innan en anmälan inkommit till miljöavdelningen.

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggning av din anmälan i enlighet med fastställd taxa.

Kontrollavgift

I samband med registrering behöver livsmedelsverksamheten riskklassas. Vi använder de uppgifter som du lämnar i anmälan när vi ska göra en riskklassning av din anläggning. Den utgår från de risker som finns med din livsmedelshantering och utgör grunden för att bedöma kontrollbehovet och därmed också din kontrollavgift.

När du lämnat in din anmälan

När du har skickat in din anmälan kommer det skapas ett ärende som fördelas till en av våra handläggare på miljöavdelningen. Handläggaren kontaktar dig om ärendet behöver kompletteras. När ärendet är komplett och granskat av handläggaren kommer ett beslut att fattas. Du kommer få ett meddelande när beslutet finns att hämta via e-tjänsten.

Registrering eller ägarbyte

Efter att en anmälan om registrering eller ägarbyte kommit in skriver vår handläggare ett beslut om registrering för din verksamhet. Därefter bokas en tid för första kontroll in av din verksamhet.

Vid den första livsmedelskontrollen går vi igenom verksamhetens rutiner och egenkontroll, tittar på lokalen och ser över riskklassningen. Första kontrollen efter registrering räknas som en händelsestyrd tillsyn. Kostnaden för den ingår inte i årsavgiften.

Avregistrering

Efter att en anmälan om avregistrering inkommit till kommunen avregistrerar handläggaren din verksamhet och meddelar dig att verksamheten är avregistrerad.

Sanktionsavgift

Har livsmedelsverksamheten startat innan anmälan skett till oss kommer ett beslut om sanktionsavgift att fattas enligt livsmedelslagen.

Mer information

Mer information om att driva livsmedelsverksamhet hittar du på:

  • Livsmedel - Företag, Eslövs kommun (eslov.se)
  • Företagande, regler & kontroll (livsmedelsverket.se)

E-tjänsten kräver inloggning med e-legitimation, och klicka på "Logga in" för att fortsätta.

Önskar du lämna kompletterande information i ett befintligt ärende ska du använda e-tjänsten Följ och komplettera dina ärenden hos miljöavdelningen.

Skyddad identitet

Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. 

Logga in till e-tjänsten

Kontakta oss

Telefon: 0413-620 00
E-post: kommunen@eslov.se
Org.nr: 212000-1173

Besök oss

Stadshuset, Gröna torg 2 i Eslöv
Postadress: Eslövs kommun, 241 80 Eslöv

Snabblänkar

  • Behandling av personuppgifter
  • Din guide till e-legitimationer
  • Tillgänglighetsredogörelse