Eslövs kommun lämnar ekonomiskt bidrag för drift och underhåll till vägförening, vägsamfällighet eller till gemensamhetsanläggning. Vägförening kan dessutom ansöka om nyanläggningsbidrag.
Vägbidrag beviljas endast för vägsträckor belägna inom Eslövs kommun. För vägsträckor i grannkommuner kontakta respektive kommun med frågor och eventuella ansökningar.
Läs mer om Bidrag till vägföreningar och vägsamfälligheter
Vem kan ansöka om vägbidrag
Ordförande, kassör eller medlem utsedd av årsmötet ansöker om bidrag. Vem som är vald till ordförande respektive kassör ska famgå av bifogat årsmötesprotokoll. Om medlem utsetts av årsmötet att ansöka om vägbidrag måste även detta tydligt framgå av bifogat årsmötesprotokoll.
Såväl inloggning som underskrift i e-tjänsten görs med e-legitimation.
Sista dag att lämna in ansökan
Ansökan om bidrag ska ha inkommit senast den 30 april. Därefter stänger denna e-tjänst och öppnas igen vid årsskiftet för nästa års vägbidragsansökan.
Frågor
Har du frågor, behöver hjälp med att ansöka om vägbidrag är du välkommen att höra av dig till kommunens kontaktcenter på 0413-620 00 eller kommunen@eslov.se.
Att ha till hands
Dokumenten nedan ska bifogas ansökan. Du kan antingen fotografera dokumenten och bifoga fotot eller scanna in och bifoga som pdf.
- Senaste årsmötesprotokoll.
- Karta över väghållningsområde ska bifogas om:
- vägföreningen/samfälligheten är ny och inte tidigare sökt vägbidrag
- vägföreningen/samfälligheten ändrat väghållningsområde sedan senaste bidragsansökan